Persondatapolitik for Aleris
Her kan du læse Aleris persondatapolitik
Aleris Danmark respekterer den enkeltes ret til at få sine data behandlet på lovlig vis, og vores databehandling vil altid ske i overensstemmelse med gældende lovgivning og følge vores vision om at levere ydelser af den højeste kvalitet.
Dataansvarlig
Aleris Danmark er ansvarlig for behandling af dine personoplysninger og omfatter følgende virksomheder:
- Aleris Hospitaler A/S (CVR-nr. 71017516)
- Aleris Ringsted (CVR-nr. 25317181)
- In-Lab Medico CVR-nr. 12505280
Vi behandler følgende data
Når du er patient hos Aleris Hospitaler
Formålet med behandlingen af dine persondata er at kunne yde dig den bedst mulige behandling. Desuden skal Aleris kunne dokumentere din udredning, undersøgelse og behandling i overeensstemmelse med reglerne i "Autorisationsloven" og "Journalføringsbekendtgørelsen". Dine persondata behandles sikkert, og helbredsoplysninger behandles i henhold til "Autorisationsloven", "Sundhedsloven" og "Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler". Fotodokumentation i forbindelse med kosmetisk behandling / operation foretages jf. "Bekendtgørelse om kosmetisk behandling".
Ansatte på Aleris Hospitaler har tavshedspligt. Det betyder, at de som udgangspunkt ikke må udveksle oplysninger med andre om dit helbred uden dit samtykke. Et samtykke til at udveksle oplysninger er tilknyttet dit aktuelle behandlingsforløb. Udveksling af helbredsoplysninger er ofte afgørende for en vellykket behandling og et sammenhængende forløb. Oplysninger må kun indhentes / videregives i det omfang, det er nødvendigt. Personalet vil derfor altid vurdere relevansen af oplysninger, der videregives.
Når du bruger vores hospitaler, indsamler vi følgende personoplysninger:
- Almindelige oplysninger: Navn, adresseoplysninger, e-mail, telefonnumre
- CPR-nummer
- Følsomme oplysninger:
- Helbredsoplysninger
- Før- og efterbilleder i forbindelse med kosmetisk behandling
- Eventuelt etniske eller religiøse oplysninger
- Sociale forhold (fx ved behov for hjemmepleje eller kommunal genoptræning)
Vi kan udveksle dine personoplysninger med:
- Forsikringsselskaber, hvis behandlingen betales af disse
- Praktiserende læge eller speciallæge
- Offentlige sygehuse
- Andre sundhedspersoner, eksempelvis privathospitaler, fysioterapeuter, kommuner
- Regioner i forbindelse med fakturering, hvis din undersøgelse eller behandling hos Aleris er betalt af det offentlige
- Internt forbundne selskaber hos Aleris
Din sundhedsjournal på Sundhed.dk
Ved opstart af et nyt forløb på Aleris Hospitaler skal du tage stilling til, om Aleris må videregive dine helbredsoplysninger til din sundhedsjournal på Sundhed.dk.
Aleris må kun videregive dine helbredsoplysninger til Sundhedsjournalen, hvis du giver dit samtykke, i overensstemmelse med persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra a og artikel 9, stk. 2 litra a samt sundhedslovens § 41, stk. 1. Hvis du giver dit samtykke, vil du og andre sundhedspersoner efter undersøgelse/ behandling hos Aleris Hospitaler kunne se dine journalnotater fra Aleris på din Sundhedsjournal på Sundhed.dk. Formålet med at sende oplysningerne til din Sundhedsjournal er at skabe et fuldstændigt billede af alle dine sundhedsoplysninger fra både offentlige og private sygehuse.
Du kan til enhver tid trække dette samtykke tilbage. Herefter vil Aleris stoppe med at dele dine personoplysninger med din Sundhedsjournal på Sundhed.dk. Din tilbagekaldelse af dit samtykke berører ikke den behandling, der allerede er foretaget før du trak dit samtykke tilbage. Journaloplysninger, som allerede er sendt til Sundhed.dk, vil Aleris dermed ikke kunne trække tilbage, men du har mulighed for at spærre dine data for offentlige og /eller privathospitaler ved at privatmarkere disse oplysninger hos sundhed.dk. Du kan læse mere om behandling af dine personoplysninger hos sundhed.dk på følgende link.
Særligt vedrørende psykologiske journalnotater
Journalnotater udarbejdet i forbindelse med samtale/konsultation hos psykolog sendes ikke til Sundhed.dk.
Hvem kan Aleris automatisk indhente og videregive oplysninger til uden dit samtykke?
Sundhedspersonale og administrativt personale internt på Aleris har adgang til dine person- og helbredsoplysninger i det omfang, de deltager i din behandling eller bidrager til dokumentation og fakturering af dit behandlingsforløb.
Der kan i forbindelse med dit behandlingsforløb hos os være behov for at indhente eller videregive relevante helbredsoplysninger forud for og under dit besøg på Aleris . Det kan for eksempel være opslag i din tidligere journal hos os eller rekvirering af kopi af relevant journalmateriale, herunder røntgen- eller skanningsbilleder fra behandlingssteder. Vi vil som hovedregel forsøge at indhente dit samtykke forud for handlingen.
Der kan være tilfælde, hvor Aleris for at sikre et vellykket og sammenhængende forløb videregiver dine helbredsoplysninger uden dit samtykke, såfremt du overflyttes til videre behandling fx på et offentligt sygehus.
Der sendes automatisk kopi af din journal til din egen læge efter ambulant besøg eller operation på Aleris Hospitaler. Hvis du ikke ønsker dette, skal du oplyse dette til Aleris Hospitaler.
Har du angivet din sundhedsforsikring som betaler, er det en forudsætning for betaling, at sundhedsforsikringen modtager en kopi af din journal.
Såfremt regionen betaler for din undersøgelse eller behandling, vil der blive sendt en kopi af din journal til den henvisende sygehusafdeling. Desuden sendes information om aktuelle forløb i form af diagnosekoder og udførte undersøgelser eller operationer til regionskontoret i forbindelse med fakturering til regionen.
Er der konkrete oplysninger, du ikke ønsker videregivet, eller er der sundhedspersoner eller myndigheder, du ikke ønsker informeret, beder vi dig fortælle os det.
Sundhedsloven pålægger hospitalet at indberette oplysninger om behandlede patienter til Sundhedsstyrelsens Landspatientregister (LPR), jf. "Bekendtgørelse om lægers anmeldelse til Landspatientregisteret af behandling udført på private sygehuse og klinikker" samt til lovpligtige kliniske databaser, jf. "Bekendtgørelse om indberetning til godkendte kliniske kvalitetsdatabaser og videregivelse af data til Sundhedsdatastyrelsen".
Oplysningerne bliver aldrig overført til tredjelande (lande udenfor EU/EEA).
Værd at vide
Forud for din behandling hos os modtager du information om og samtykker til din undersøgelse og behandling hos os. Du vil desuden blive bedt om at samtykke til videregivelse og indhentning af oplysninger om dine helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger, der er nødvendige for din behandling. Dit samtykke gives til dit aktuelle behandlingsforløb og indføres i din journal.
Herudover kan du blive bedt om at give samtykke til udveksling af oplysninger til andre formål end din behandling.
Et samtykke til at udveksle oplysninger til brug for andet end din behandling gælder højest i 1 år.
Du kan altid helt eller delvist tilbagekalde dit samtykke. Det gør du ved at kontakte Aleris personale. Din tilbagekaldelse af dit samtykke berører ikke den behandling, der allerede er foretaget før du trak dit samtykke tilbage.
Dit samtykke er omfattet af sundhedslovgivningen. Det betyder, at vi, uanset du trækker dit samtykke tilbage, stadig efter journalbekendtgørelsen er forpligtet til at opbevare din journal i den lovbestemte opbevaringsperiode.
Adgang til patientjournalen
Det fremgår af sundhedslovens § 42 a, stk. 1, at sundhedspersoner ved opslag i elektroniske systemer i fornødent omfang kan indhente oplysninger om en patients helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger, når det er nødvendigt i forbindelse med aktuel behandling af patienten.
Ifølge sundhedslovens § 42 a, stk. 4, kan andre personer, der efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt, ved opslag i elektroniske systemer indhente oplysninger som nævnt i stk. 1, hvis det er nødvendigt af hensyn til den samlede aktuelle behandling af patienten, eller hvis det er nødvendigt med henblik på at yde teknisk bistand til sundhedspersoners indhentning af oplysninger efter bestemmelsen, i det omfang ledelsen på behandlingsstedet har givet tilladelse. Personale med sekretærfunktioner kan således både skrive og slå op i elektroniske systemer, der indeholder helbredsoplysninger m.v.
Hos Aleris Hospitaler får følgende sundhedspersoner tilladelse til elektronisk at indhente de oplysninger, der er nødvendige/relevante om patientens helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger til brug for den aktuelle behandling:
- Diætister
- Psykologer
- Fysioterapeuter
- Kiropraktorer
- Laboranter
Når du besøger vores hjemmesider, Facebook eller Instagram
Når du bruger vores hjemmeside, placerer vi cookies. Se cookiepolitik her
C&S Universe
Ved medlemskab af C&S Universe accepterer du, at Aleris Hospitaler A/S må behandle dine personoplysninger for at administrere dit medlemskab i C&S Universe. Det er gratis og uforpligtende at være medlem af C&S Universe.
Ved tilmelding til C&S Universe afgiver du samtykke til, at Aleris Hospitaler A/S må sende dig e-mails fra C&S Universe, der indeholder aktuelle nyheder, rabatter og events hos Aleris Hospitaler A/S. Dine oplysninger videregives ikke uden dit samtykke til andre virksomheder eller personer.
For at kunne administrere dit medlemskab gemmer Aleris Hospitaler A/S dine profiloplysninger og information om dine præferencer med henblik på at kunne målrette markedsføring over for dig.
Til dette formål indhenter vi dit navn og e-mailadresse.
Retsgrundlaget for Aleris Hospitaler A/S’ behandling er EU’s forordning om databeskyttelse artikel 6, stk. 1, litra a.
Du kan til enhver tid melde dig ud af C&S Universe ved at klikke på afmeldingslink i de e-mails du modtager fra C&S Universe. Du kan også melde dig ud af C&S Universe på vores hjemmeside.
Hvis du melder dig ud af C&S Universe, vil Aleris A/S slette de personoplysninger, der er registreret om dig i C&S Universe.
Du har altid ret til at få indsigt i, hvilke personlige oplysninger der er registreret om dig og bede om at få dem rettet eller slettet, hvis de er ukorrekte, ufuldstændige eller irrelevante. Dette kan du også selv gøre på din personlige profil via link i e-mails eller ved at logge ind på din personlige side hos C&S Universe.
Hvis du søger job hos Aleris Hospitaler
Hvis du ansøger om et job hos os, behandles følgende personoplysninger:
- Almindelige oplysninger: Navn, adresseoplysninger, e-mail, telefonnumre
- CV og ansøgning
- CPR-nummer
- Evt. foto
- Oplysninger om evt. straffeforhold
Formål med behandlingen er at tilbyde en smidig ansættelsesprocedure, hvor datasikkerhed er i højsædet. Ansøgninger slettes senest 6 måneder efter endt rekrutteringsforløb. Du kan dog kontakte os, såfremt du ønsker dine personoplysninger slettet før. Vi videregiver ikke dine personoplysninger til andre.
Hvis du er ansat hos Aleris Hospitaler
Vi behandler følgende personoplysninger:
- Almindelige oplysninger: Navn, adresseoplysninger, email, telefonnumre
- CV og ansøgning
- CPR-nummer
- Evt. foto
- Oplysninger om evt. straffeforhold
Jf. Databeskyttelsesloven §12.
Aleris kan videregive de relevante stamoplysninger vedrørende ansættelsesforholdet til koncernforbundne selskaber inden for eller uden for EU til brug for ovenstående formål. Visse jurisdiktioner har ikke samme beskyttelse af personoplysninger som i lande inden for EU/EØS. Ved overførsel af dine oplysninger til sådanne jurisdiktioner vil Aleris sikre, at overførslen overholder gældende lovkrav, og at der ydes et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for dine oplysninger.
Aleris kan endvidere videregive de relevante oplysninger vedrørende ansættelsesforholdet, hvis det anses for nødvendigt i forbindelse med Aleris afgivelse af tilbud på arbejde, der skal udføres for tredjemand. Oplysningerne kan også videregives til tredjemand i forbindelse med tredjemands investering i eller køb og salg af Aleris eller en del heraf. Ved videregivelse af oplysninger vil modtageren af oplysningerne blive pålagt fortrolighed vedrørende disse.
Aleris er dataansvarlig for egen behandling af løn- og personaleoplysninger om ansatte på virksomheden. Som medlem af en organisation under DA er Aleris forpligtet til at deltage i DA’s statistikker om løn- og personaleforhold.
Statistikdeltagelsen medfører, at Aleris videregiver personoplysninger om de ansattes løn- og personaleforhold til DA. Videregivelsen sker via de lønadministrative systemer og DA’ hjemmeside indberetning.da.dk. DA er dataansvarlig for behandling af de videregivne personoplysninger til statistiske formål.
Betroede medarbejdere på Aleris svarer på spørgsmål om medarbejdernes aflønnings- og personaleforhold ved henvendelser fra DA. DA stiller oversigter over datakvaliteten til rådighed for Aleris på adgangsbegrænsede sider af indberetning.da.dk, som indeholder personoplysninger.
Anvender Aleris det webbaserede værktøj www.NetStat.dk kan betroede medarbejdere på Aleris via værktøjet tilgå statistikker, herunder personoplysninger om egne ansatte i Mine tal. For at overholde Aleris forpligtelse i forhold til Lov om Danmarks Statistik videregiver DA personoplysningerne til Danmarks Statistik i ubearbejdet form.
Dine rettigheder
- Du har ret til at få indsigt i, hvilke personoplysninger vi behandler om dig
- Du har ret til at få berigtiget og ajourført de personoplysninger, vi har registreret om dig
- Du har ret til at få slettet de personoplysninger vi har registreret om dig. Ønsker du at få slettet dine personoplysninger, sletter vi alle oplysninger, som vi ikke efter lovgivning er pålagt at skulle gemme. Klik her for at udfylde anmodning om sletning af persondata
- Er behandlingen af personoplysninger baseret på et samtykke fra dig, kan du til enhver tid helt eller delvist trække dette samtykke tilbage
Har du spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger eller behov for uddybelse af dine rettigheder, kan du kontakte os:
Aleris Danmark
Gyngemose Parkvej 66
2860 Søborg
Mail: persondata@aleris-hamlet.dk.
Kontaktoplysninger på DPO
Advokat Michael Lund Nørgaard
mail: dpo@aleris-hamlet.dk
Sikkerhed
Vi beskytter dine personoplysninger og har vedtaget interne regler om informationssikkerhed, som indeholder foranstaltninger, der beskytter dine personoplysninger mod uautoriseret offentliggørelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til dem.
Vi har fastlagte procedurer for tildeling af adgangsrettigheder til de af vores medarbejdere, der behandler dine personoplysninger. Vi kontrollerer dette via logning og tilsyn. For at undgå datatab, gennemfører vi løbende backup. Vi beskytter også fortroligheden og autenticiteten af dine data ved hjælp af kryptering, når vi sender data ud af vores netværk.
I tilfælde af et sikkerhedsbrud, der resulterer i en høj risiko for dig, for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil vi underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt.
Frister for sletning og opbevaring af persondata
Patientjournaler
Alle patientjournaler bliver opbevaret i henhold til "Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler".
Patientdata skal i henhold til journalbekendtgørelsen opbevares i minimum 10 år. Patientjournaler slettes 10 år efter den seneste optegnelse er indført i patientjournalen, medmindre et legitimt formål tilsiger at opbevare en patientjournal efter opbevaringsperiodens udløb. Patientjournaler af betydning for en klage-, tilsyns-, eller erstatningssag opbevares, så længe vedkommende sag verserer efter opbevaringsperiodens udløb. Vi har ikke mulighed for at slette din patientjournal i opbevaringsperioden.
Bogføringsmateriale
Fakturaer vedr. patienter, oprettes og dannes som en del af patientjournalen og slettes først, når opbevaringsperioden efter journalbekendtgørelsen er udløbet.
Formålet hermed er at sikre, at vi overholder sundhedslovgivningen samt ved en eventuel erstatningssag at kunne se, hvem der har betalt for din behandling, idet dette er afgørende for, om det er os eller andre, der er erstatningsansvarlige.
Bogføringsmateriale, der ikke er en del af en patientjournal, slettes når opbevaringsperioden på 5 år plus indeværende år efter bogføringsloven er udløbet.
Personoplysninger på medarbejdere
Alle oplysninger vedrørende medarbejdere, såsom ansættelseskontrakter, time/ferie/fraværsregistrering m.v. opbevares i 5 efter fratrædelsesåret (5 år plus indeværende år).
Øvrige personoplysninger
Alle andre personoplysninger slettes eller anonymiseres, når de ikke længere er relevante for det formål de blev indsamlet til.
Klageinstans
Du har mulighed for at klage over vores behandling af dine personoplysninger til Datatilsynet.
Se kontaktoplysninger og mere om klageadgang her: www.datatilsynet.dk
Du kan også kontakte os på persondata@aleris-hamlet.dk
Senest opdateret d. 1. juli 2021